Skip to content

Tajniki Internetu

(1)_ internetIstnieje powszechne przekonanie, że posiadanie serwisu internetowego jest najlepszym krokiem marketingowym. Posiadając stronę wydaje nam się, że użytkownik, który korzysta z wyszukiwarki tylko wpisze to, co jest zawarte w treści naszej strony i już jednym ruchem zostanie skierowany do tego serwisu. Niestety, nic bardziej mylnego.

Wyszukiwarki internetowe. Wyszukiwarki internetowe przeszukują internet wedle pewnych algorytmów i wedle nich indeksują strony w swoich katalogach. Algorytmy te ciągle ulegają zmianom. Dlaczego? Bo twórcy stron internetowych znając te mechanizmy potrafią ustawić stronę tak, aby w danej wyszukiwarce miła bardzo wysoką pozycję wśród wyników wyszukiwania. Każdy, kto choć raz szukał informacji w internecie wie doskonale, jak mozolne i czasochłonne to zajęcie. Mało kiedy się zdarzy tak, że po wpisaniu interesujących nas słów lub wyrażeń znajdziemy to, czego szukamy na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Szukając dalej, albo dodajemy kolejne słowa, albo odfiltrowujemy już znalezione strony, zadają np. dalsze wyszukiwanie w wynikach. W tym momencie można postawić kluczowe pytanie o sens pozycjonowania strony i o to, czy naprawdę pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania jest takie cenne.

Jeżeli chodzi i wyszukiwanie danych w sieci to jesteśmy skazani na algorytmy, jakimi posługują się wyszukiwarki i na to, że wiele wyszukanych stron nie odpowiada temu, co naprawdę nas interesuje.

Wspomniałem wyżej, że algorytmy ulegają zmianom. Tak, a dzieje się tak dlatego, aby uczynić je możliwie najbardziej skutecznymi, czyli aby zwracały w miarę jak najlepszy wynik, zbliżony do postawionego zapytania. Obecnie, jednym z najistotniejszych kryterium dla wyszukiwarki google jest tzw. PageRank. Jedną ze składowych jest ilość stron linkujących do naszej strony. I znów się zaczęło. Zapanował szał na wymienianie się linkami po to, aby podnieść PageRang danej strony. Sa nawet specjalne skrypty, które wciąż zmieniają owe odnośniki w danym serwisie. W kuluarach już powolutku szepce się o tym, że wartość PageRank powoli będzie odchodziła do lamusa, gdyż takie wartościowanie stron zupełnie nie ma nic wspólnego z merytoryczną zawartością. A użytkownika guzik interesuje, ile linków prowadzi do danej strony, zaś ważne dla niego jest to, co znajduje się w merytorycznej zawartości.

Ja osobiście jestem bardzo niezadowolony ze sposobu, w jakim posługują się dane wyszukiwarki swoimi algorytmami. Niedawno zrobiłem prosty test. Mój znajomy ma firmę. Jego strona internetowa ma w adresie nazwę firmy. Jest to słowo contakt. Po wpisaniu go w wyszykiwarkę i zadaniu wyszukiwania wśród stron polskojęzycznych wyżej wśród wyników były strony, które w swojej angielskojęzycznej wersji miały w treści słowo contact, określające dane teleadresowe. Po tym przykładzie łatwo zauważyć, że mechanizm działania google nie jest zbyt uczciwy. Nawet, jeśli słowo contact jest nazwą poddomeny, czyli występuje w adresie w ciągu www.contact.jakasdomena.pl to i tak powinna być umieszczona najwyżej. A tak niestety nie jest…

Pozycjonowanie stron. Wiemy już, że wyszukiwarki internetowe zwracają uwagę na pewne elementy kodu strony i treść. W pozycjonowaniu cała rzecz polega na tym, aby wybrać kilka słów kluczowych, czyli takich, które prawdopodobnie wpisze potencjalny użytkownik mający odwiedzić nasz serwis. Mogą to też być i wyrażenia. Należy teraz tak ustawić treść, kod strony, aby przyciągnąć uwagę robota czytającego daną stronę. Inaczej mówiąc, sprawić, aby robot czytający stronę przeczytał to, co dla nas jest słowem kluczowym, słowami kluczowymi, lub wyrażeniem. Posłużę się tutaj przykładem wspominanej w innym miejscu firmy zajmującej się handlem oponami. Załóżmy, że właściciel tej firmy pozycjonuje stronę pod wyrażenie opony samochodowe. W takiej sytuacji, jeżeli strona jest poprawnie wypozycjonowana, po wpisaniu przez użytkownika wyrażenia opony samochodowe zostanie wyświetlona wśród pierwszych wyników. Powiedzmy, że na pierwszej stronie. Ale co w sytuacji, kiedy użytkownik wpisze wyrażenie sprzedaż opon? W takim przypadku wynik na pewno nie będzie nawet porównywalny z pierwszym. Co z tego przykładu wynika? Wynika jasno fakt, że strona osiągnie zadowalający rezultat tylko w przypadku, kiedy zapytanie skierowane do wyszukiwarki będzie odpowiadało pozycjonowanej frazie. Zastanówmy się przez chwilę, ilu spośród 100 klientów wpisze dokładnie tę frazę? Pozostawiam to pytanie bez odpowiedzi. Wniosek jest jednak taki, że tylko tym klientom witryna wyświetli się w wysokich wynikach wyszukiwania.

Wrócę jeszcze raz do tych pierwszych wyników. Ja osobiście wśród 10 wyszukiwań w internecie może raz trafiam na satysfakcjonujący mnie wynik na pierwszej stronie. I najczęściej są to sytuacje, kiedy odpowiedź na moje zapytanie jest w treści strony. Nie są to wyrażenia wypozycjonowane. Jeśli zaś chodzi o firmy, np. handlujące nieruchomościami, samochodami, firmy cateringowe mało kiedy znajduję to, czego szukam. Owszem, pojawiają się jako pierwsze, ale najczęściej mieszczą się na antypodach w odniesieniu do mojego miejsca zamieszkania. Poza tym nie tylko wyszykiwarki są sposobem na dotarcie do strony o danej tematyce. Pomocne są też katalogi tematyczne tworzone przez różne portale internetowe.

Pora na wnioski końcowe. Nim o nich napiszę przytoczę jeszcze jeden aspekt pozycjonowania. To akurat przykład na niechlubną stronę internetu. Pozycjonowanie stało się od pewnego czasu sposobem rywalizacji. W pozycjonowanie bawią się nastolatki, których celem jest umieszczenie danej witryny bardzo wysoko w wyszykiwarkach. I dlatego stawiają sobie za cel wypozycjonować stronę pod słowa kluczowe nokia, dzwonki itp. Codziennie monitorują pozycję takiej strony bo jest to dla nich rywalizacja z algorytmami wyszukiwarek. Inni podnoszą zaś swój PageRank wymieniając się setkami linków lub prosząc o umieszczenie linka na stronie o wysokim PageRank. I ta rywalizacja powoduje, że my, użytkownicy często marnujemy swój czas musząc niestety natykać się na takie zabawy. Zresztą od dawna sens ma pytanie ile treści znajdujących się w sieci odpowiada prawdzie. Ale to już zupełnie inna historia.

Czy pozycjonowanie stron ma sens i jest potrzebne? Ja osobiście jestem przeciwnikiem takich zabiegów. I nie bardzo widzę, by miało ono sens. W większości wypadków docieram do konkretnych informacji zawartych w treści strony a tym samym omijam wszelkie zabiegi. Nie celowo. One po prostu nie spełniają moich oczekiwań. Natomiast jest ono niezbędne dla firm, dla których internet jest miejscem prowadzenia swojej działalności. Dla firm, które w internecie prowadzą i marketing, i reklamę, i całą swoją działalność. Takimi firmami są księgarnie internetowe, sklepy i wszystkie te, które opierają działalność na telemarketingu a produkty dostarczają za pomocą przesyłek. I takowe mają rację bytu. Są nawet korzystne dla klienta, bo dzięki temu, że nie muszą mieć punktów obsługi klienta, lokali, mogą zaoferować korzystne ceny. Sam korzystam z usług firmy, która dostarcza mi tonery do drukarek i jestem bardzo zadowolony z tej współpracy, zamawiam fachową literaturę w księgarniach internetowych, korzystam z usług poligraficznych drukarń, do których wysyłam drogą elektroniczną wzór interesującego mnie materiału reklamowego i drogą kurierską produkt trafia do mnie.

Pozycjonowanie jest procesem ciągłym i kosztownym. Ciągłym, bo wyszukiwarki zmieniają swoje algorytmy, bo powstają nowe serwisy, bo jest jeszcze wiele innych czynników. Jest to forma reklamy. A form reklamy jest wiele i od Państwa zależy, z jakiej chcecie skorzystać.

Więcej o projektowaniu stron internetowych .